Lycka


Jag har just läst ut en bok på drygt 500 sidor. Ingen lätt poketbok. Stor och tung. Väger säkert uppåt ett kilo.
"Frankrikes mest sålda bok efter Da Vinci-koden".

Jag hittade den i bokhyllan i vår möblerade lägenhet i Barcelona som vi nu har lämnat. Jag började med den när jag inte hade något bättre för mig. Eller, om jag ska vara ärlig (för ärlig?), mest när jag var på muggen.

Jag skyller på min uppväxt. Alltid fanns det en Kalle Anka-tidning som förgyllde min egentid på skithuset. Nu vill jag inte sätta mig utan att ha något att läsa.

Det är ungefär som gräddfil till tacon; det går att vara utan men det är inte alls lika gott. Så varför vara utan?

Boken var kass, till en början. Men jag är själv en ordfantast och måste berömma denna kvinnliga författare för sin ordfärdighet. Kanske är det personen som översatte den till svenska som ska berömmas? Det spelar ingen roll, det fick mig att stanna kvar. Att låta besöken ta lite längre tid än nödvändigt.

"Jag tänker ju inte ta med den här kassa boken till Sverige" Fick Norea veta när jag i just den delen av berättelsen ville visa mitt misstycke till författaren.
Men hon kunde ju inte höra dig, tänker ni? Nej. Men ändå.

Tillsist kunde jag inte motstå, boken fick följa med. Ett kilo tyngre bagage, risken att få betala övervikt; 200 kronor/kilot. Det får det vara värt.

Det var det värt. Det blev några tårar, en epilog som inte lämnade en med några frågetecken och ett lyckligt slut.
Jag älskar lyckliga slut. Och stunder.

Snart kommer en; mamma och pappa på flygplatsen.
Lycka.

A.j


Kommentarer
Ina♥

Hejsan allt bra? :)

2012-05-19 @ 10:25:14
URL: http://knaset.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0